Klasa 2TE/TK w poniedziałek odwiedziła Trójmiasto. Uczniowie zwiedzili sopockie molo, Europejskie Centrum Solidarności, Kościół Mariacki i przeszli Długim Targiem. Na poprawę kondyncji udali się na szaleństwo do Jumpcity. 

Powiatowy FUTSAL dziewcząt odbył się 19.10.2021 na hali widowiskowo-sportowej w Człuchowie i organizowany był przez Zespół Szkół Technicznych. Dziewczęta reprezentujące naszą szkołę zajęły 4 miejsce, ale nie to się liczy! Nasze dziewczyny pokazały klasę walcząc do samego końca wspaniale się przy tym bawiąc! Brawo!
 
 

miejsce I  - Kaja Madej
miejsce II - Alicja Mikołajczyk
miejsce III - Martyna Kowalik

Serdecznie zapraszamy laureatów dnia 20.10.2021r. na długiej przewie do sali nr 3 po odbiór nagród.

 



 Uczniowie 1 klasy technikum weterynaryjnego i 4 technikum żywienia uczestniczyli w INŻYNIERALIACH zorganizowanych przez Wydział Hodowli i Biologii Zwierząt na Politechnice Bydgoskiej. 😃 Młodzież miała możliwość poczuć się jak studenci uczestnicząc w ciekawych wykładach z zoofizjoterapi🐈, zootechniki 🦮 i inspekcji weterynaryjnej. Zwiedzili także uczelniane pracownie i laboratoria wraz z prosektorium 😱. Bardzo dziękujemy PBŚ za miłe przyjęcie. 

 

PSYCHODIETETYKA- JAK JEŚĆ Z GŁOWĄ

CZĘŚC II – Jaka dieta jest pomocna w leczeniu depresji o podłożu zapalnym

Już w pierwszej części napisałam iż stan zapalny w organizmie ściśle wiąże się z występowaniem depresji. Każdy stan chorobowy powoduje wzrost cytokin zapalnych, np. przewlekły ból, choroby sercowo- naczyniowe, cukrzyca, zespół metaboliczny, otyłość, astma, łuszczyca. Istnieją badania które ukazują również związek ze zwiększoną częstotliwością występowania depresji u młodzieży która w wieku wczesnoszkolnym miała wysoki poziom IL-6 ( interleukiny 6)

Dzieję się to w ten sposób iż stan zapalny powoduje zaburzenie matabolizmu neuroprzekaźników i funkcjonowanie neuronów. Cytokiny powodują stres oksydacyjny co uszkadza komórki glejowe, jak i również rozregulowują oś podwzgórze- przysadka- nadnercza, co stanowi klucz do depresji, gdyż oś ta reguluje emocje.

 

Przeciwzapalna dieta jak i zdrowy sen, brak bólu mają pozytywny wpływ na zmniejszenie stanów depresyjnych. Dieta przeciwzapalna to dieta śródziemnomorska.

Termin „dieta śródziemnomorska” do literatury medycznej wprowadził dr Ancel Keys. Autor określił tą nazwą zwyczaje żywieniowe ludzi, zamieszkujących obszar basenu Morza Śródziemnego. Dietę charakteryzuje duże spożycie ryb, umiarkowane spożycie białego mięsa oraz jaj oraz małe spożycie mięsa czerwonego. 

W umiarkowanych ilościach spożywane są przetwory mleczne tj. jogurt, sery. Dieta ta, oparta jest na spożywaniu – przede wszystkim: całych ziaren zbóż tj. pieczywo i inne produkty zbożowe, warzywa, owoce, nasiona roślin strączkowych, orzechy, szczególnie włoskie – 3 szt na dobę. Podstawowym źródłem tłuszczu w diecie jest oliwa z oliwek. Analiza struktury diety śródziemnomorskiej, wykazała zawartość wielu bioaktywnych substancji ochronnych tj. selen, glutation, likopen, NNKT, antyoksydantów: szczególnie resweratrol pochodzący z ciemnych winogron, polifenole z oliwy z oliwek, witaminy E i C, beta-karotenu, fitoestrogenów. Związki te wykazują działanie przeciwzapalne. Ponadto wykazano, że kwasy tłuszczowe, występujące w oliwie z oliwek extra virgin, spowalniają procesy starzenia układu nerwowego, w tym zmniejszenie ryzyka demencji, choroby Alzheimera, Parkinsona.

Na uwagę zasługują przede wszystkim kwasy omega- 3. Mają one silne działanie przeciwzapalne, immunomodulujące, zmniejszające agregacje płytek, zmniejszające insulinooporność, zmniejszające stres oksydacyjny i poprawiający profil lipidowy. Wpływa to na zmniejszenie ryzyka wystąpienia oraz na przebieg takich schorzeń jak:

 

  • miażdżyca i choroba niedokrwienna serca

  • nadciśnienia tętniczego

  • cukrzycy typu 2

  • choroby zapalne jelit

  • demencja starcza i choroba Alzhaimera

  • choroby reumatoidalne

  • depresja i zaburzenia dwubiegunowe

  • choroby alergiczne

W rodzinie omega-3 wyróżnia się kwasy – ALA (α-linolenowy), EPA (eikozapentaenowy) i DHA (dokozaheksaenowy). Kwas ALA znajdziemy głównie w oleju lnianym, oleju rzepakowym i orzechach włoskich.  Źródło EPA I DHA to tłuste ryby i owoce morza (m.in. śledź, łosoś, makrela).  Stąd tak ważne staje się odpowiednie spożycie ryb. Dieta Polaków jest mocno niedoborowa w kwasy omega-3. Wg badań przeciętny Polak spożywa tylko 50% zalecanej ilości ryb. 

Wiele osób a zwłaszca nastolatków boi się tłuszczów uważając że dieta bogata w tłuszcz może spowodować wzrost masy ciała a tymczasem badania naukowe wykazuję że długoterminowa interwencja w postaci nieograniczonej kalorycznie, wysokotłuszczowej, warzywnej diety śródziemnomorskiej jest powiązana z obniżeniem się masy ciała oraz mniejszym wzrostem otyłości brzusznej w porównaniu do diety kontrolnej.

Warto przeanalizować nasz dotychczasowy sposób żywienia i w ramach zmian nawyków żywieniowych lub profilaktyki zdrowotnej zastosować zasady diety śródziemnomorskiej, która pozytywnie wpłynie na samopoczucie, czego dowodem są liczne badania naukowe.

 

W następnym artykule dowiesz się o roli magnezu w leczeniu depresji.

 

Kinga Chmara