Dla Rodzica – Jak rozmawiać z dziećmi i wspierać je w tym czasie?
Bycie rodzicem nie jest łatwe w normalnym czasie, a co dopiero teraz.
Ale dziś powinniśmy zadbać o nasze dzieci szczególnie i obserwować je, jak sobie radzą, co przeżywają.
Nasze dzieci słuchają naszych dyskusji i czytają też o tym, co się dziś dzieje.
Jak dużo mówić dziecku o epidemii? Co mówić?
To zależy od tego, jak dziecko reaguje na informacje o epidemii. Jeżeli to je przestrasza, to należy ograniczyć mu takie informacje, porozmawiać, o tym, żeby nie czytał ich w internecie (szczególnie, jeśli dziecko jest w młodszych klasach szkoły podstawowej). Ewentualnie wspólnie z nim przeczytać zalecenia z ministerstwa zdrowia.
Jak potraktować bunt nastolatków przeciwko wychodzeniu z domu?
Jak rozumieć dziecko, które straciło bezpośredni kontakt z rówieśnikami, nie może brać udziału w swoich pozaszkolnych zajęciach?
Młodsze dzieci,11-13 letnie, mogą się bardzo buntować z powodu utraty bezpośrednich kontaktów z kolegami na podwórku i w szkole, bo nie może wychodzić z domu, także na pozalekcyjne zajęcia np. zajęcia sportowe. To wiek, w którym koledzy są bardzo ważni. Proszę pozwolić im na więcej kontaktów za pośrednictwem Internetu, szczególnie, jeśli wcześniej im to ograniczaliście, bo niezdrowe.
Co robić, gdy u starszych nastolatków pojawi się lęk przed śmiercią?
Wysłuchać ich i porozmawiać o swoim nastawieniu do śmierci. To poważna rozmowa, a nastolatki mają na ogół małe doświadczenie w tej kwestii. W szkole wiemy, jak bardzo przeżywają śmierć babci/dziadka i to często pierwsze doświadczenie ze śmiercią.
Jeżeli macie Państwo takie dylematy, zachęcam do wysłuchania webinar(szkolenia), gdzie na te pytania odpowiada w prosty i przystępny sposób:
dr Magdalena Śniegulska – psycholożka, psychoterapeutka, dydaktyczka. Zajmuje się psychologią rozwojową dzieci i młodzieży, Uniwersytet SWPS
Jeśli chcą państwo posłuchać tego szkolenia, proszę kliknąć w ten link ↓ (lub poprosić dziecko o pomoc)
https://www.swps.pl/strefa-psyche/blog/relacje/21383-koronawirus-jak-rozmawiac-z-dziecmi-i-wspierac-je-w-tym-czasie
Pedagog szkolny
Jadwiga Zachajczuk-Kiejzik