SKOK W DAL Z MIEJSCA
STANOWISKO DO PRZEPROWADZENIA PRÓBY
Boisko lub hala sportowa z wyznaczoną linią odbicia umieszczoną tak by skoki były wykonywane w kierunku otwartej przestrzeni. Linie co 5 cm z podziałką centymetrową prostopadłe do kierunku skoku. Długość skali dostosowana do wieku ćwiczących. Pomiedzy nimi rozrysowane co 1 cm cieńsze linie. Uczniowie w rzędzie jeden za drugim metr przez linią odbicia. Można również wykorzystywać taśmę mierniczą z podziałką centymetrową. Jednak ten sposób pomiaru w znaczącym stopniu wydłuża czas przeprowadzenia próby.
WYKONANIE PRÓBY
Uczeń staje tuż przed linią odbicia w małym rozkroku. Pochyla tułów, ugina nogi w kolanach (półprzysiad) i wykonuje dołem w tył zamach obu kończyn górnych. Następnie synchronizując wymach rąk w przód z energicznym odbiciem z obu nóg skacze jak najdalej. Po lądowaniu nie przemieszcza się, nie dotyka dłońmi podłoża i utrzymuje równowagę. Należy zwracać uwagę na poprawność ustawienia stóp, które nie powinny przekraczać linii odbicia. Po pierwszym skoku i odczytaniu wyniku uczeń odchodzi na koniec rzędu w celu ponownego wykonania próby.
Wykonuje się dwie próby. System automatycznie uwzględni lepszy z dwóch pomiarów.
WYNIK PRÓBY
Odczytujemy w centymetrach długość skoku od linii odbicia do pięty najbliższej tej linii.
PLANK (DESKA)
STANOWISKO DO PRZEPROWADZENIA PRÓBY
Kilka (6÷8) twardych materacy lub karimat ułożonych obok siebie. Alternatywnie, można przygotować stanowisko do próby tak by uczniowie opierali na materacach tylko przedramiona, podczas gdy stopy oparte są na podłożu (warunek: stopy powinny mieć stabilne oparcie). Najlepszym narzędziem do pomiaru jest smartfon z możliwością rejestrowania międzyczasów.
ROZPOCZĘCIE PRÓBY
Badani podchodzą do materacy i wykonują leżenie przodem. Ułożeni są w jednym kierunku, nie przeszkadzając sobie nawzajem. Opierają czoła na podłożu. Ramiona są maksymalnie zgięte w łokciach, przywiedzione do tułowia, a dłonie oparte o podłoże po bokach głowy. Palce stóp wyprostowane (stopy zgięte podeszwowo).
Nauczyciel staje przy jednej z krótszych krawędzi ułożonej „ścieżki”.
Gdy wszyscy ćwiczący są przygotowani do wykonania próby pada komenda rozpoczęcia ćwiczenia: „Gotów… start!” i uruchamiany jest stoper. Wszyscy ćwiczący równocześnie, unoszą ciało do leżenia w podporze na przedramionach (i palcach stóp), nie zmieniając przy tym położenia dłoni i stóp.
WYKONANIE PRÓBY
Uczniowie wykonują jeden obok drugiego leżenie przodem na materacach. Czoła oparte na materacu, ramiona zgięte w łokciach, dłonie i łokcie przy tułowiu, palce stóp wyprostowane. Na sygnał unoszą ciało do leżenia w podporze na przedramionach i palcach stóp a nauczyciel uruchamia pomiar czasu. Całe ciało każdego badanego, od stawów skokowych po środek głowy powinno być wyprostowane (tworzyć linię prostą). Nie wolno zmieniać jego położenia, kołysać się, opuszczać głowy, rozglądać się, unosić bioder. Jeśli uczeń, po sygnale od nauczyciela potrafi skorygować nieprawidłowe położenie swojego ciała należy próbę kontynuować. Próbę należy przerywać, gdy ćwiczący nie potrafi utrzymać poprawnej pozycji. Może ćwiczyć równocześnie od kilku do kilkunastu uczniów. Asystujący nauczycielowi uczeń, może kolejno zapisywać imiona koleżanek i kolegów, którzy zakończyli wykonywanie ćwicznia. Zaleca się na poprzedzających zajęciach nauczyć wychowanków przyjmowania prawidłowej pozycji.
Próbę wykonuje się jeden raz.
WYNIK PRÓBY
Mierzony jest czas wykonania ćwiczenia i zapisywany z dokładnością do 0,01 sekundy, tak jak go wyświetla stoper.
BIEG WAHADŁOWY 10 X 5M
STANOWISKO DO PRZEPROWADZENIA PRÓBY
Na równym i nie śliskim podłożu wytyczone są długie na 1 m dwie równoległe linie, których zewnętrzne krawędzie są odległe od siebie o 5 m. Na ich końcach ustawione są pachołki. Stoper. Dla szybszego przeprowadzenia próby, można przygotować jedno obok drugiego dwa takie stanowiska i dokonywać równoczesnego badania dwóch osób.
ROZPOCZĘCIE PRÓBY
Uczeń staje w pozycji startowej wysokiej, stopa nogi wykrocznej znajduje się tuż przed linią startu. Nauczyciel staje na wysokości linii startu.
WYKONANIE PRÓBY
Po komendzie „start” badany biegnie najszybciej jak potrafi do drugiej linii, przekracza ją obiema stopami i wraca w kierunku linii startu. Tam wykonuje kolejny nawrót i biegnie z powrotem. Takie podwójne odcinki badany pokonuje pięć razy. Każdy nawrót wykonywany przez ćwiczącego jest głośno liczony przez nauczyciela lub przez współćwiczących. Podczas nawrotów, nie wolno podpierać się rękami o podłoże.
Komenda rozpoczęcia biegu wyznacza również początek pomiaru czasu. Przy pokonaniu ostatniego odcinka należy wskazać uczniom potrzebę przebiegnięcia z maksymalną prędkością 2-3 metry poza linię mety.
Należy przeprowadzać próbę w takich warunkach i przy wykorzystaniu takiego obuwia, które zapobiegnie poślizgom.
Próbę wykonuje się dwukrotnie. System automatycznie uwzględni lepszy z dwóch pomiarów.
WYNIK PRÓBY
Czas jest mierzony z dokładnością do 0,01 sekundy (tak jak pomiar wyświetla się na stoperze).
BEEP TEST
STANOWISKO DO PRZEPROWADZENIA PRÓBY
Sala gimnastyczna, szeroki korytarz lub boisko sportowe o długości ponad 23 m z wytyczonymi na podłożu dwiema równoległymi liniami oddalonymi od siebie o 20 m. Grzybki lub pachołki ustawione na liniach oraz w połowie pomiędzy nimi, wyznaczające kilkumetrowej szerokości tory do biegania. Odtwarzacz multimediów oraz odpowiednio umieszczone nagłośnienie miejsca przeprowadzania próby gwarantujące komfortowy odsłuch na całym obszarze jej wykonywania.
Nagranie dźwiękowego protokołu wykonania testu jest dostępne poniżej:
Instrukcja MP3 pobierz
Ścieżka dźwiękowa do BEEP TEST pobierz
Nagranie składa się z dwóch części. Wprowadzenia dla ćwiczących oraz właściwego protokołu wykonania próby. Zalecane jest odsłuchiwanie w kolejności obu wspomnianych nagrań.
ROZPOCZĘCIE PRÓBY
Uczniowie, których liczba jest limitowana możliwościami swobodnego pokonywania dystansu i wykonywania nawrotów (około 80-100 cm szerokości toru na osobę), stają przed jedną z linii w pozycji startowej wysokiej. Naprzeciw zajmuje miejsce nauczyciel.
Test polega na przebiegnięciu dokładnie w tempie dyktowanym przez sygnały z nagrania (nigdy szybciej), jak największej liczby 20-metrowych odcinków. Próba rozpoczyna się wolnym truchtem, a kończy szybkim biegiem. Pierwszy odcinek nauczyciel pokonuje samodzielnie zgodnie z podawanym przez urządzenie tempem, dobiega do ustawionych w szeregu na linii uczniów, wykonuje nawrót i wtedy uczniowie rozpoczynają biec wspólnie z nauczycielem.
WYKONANIE PRÓBY
Przez pierwszych kilka odcinków prowadzący biegnie wspólnie z ćwiczącymi dyktując jako lider tempo biegu. Wszyscy uczniowie powinni poruszać się równo z nim w jednym szeregu. W ciągu całego testu badani poruszają się między liniami odległymi o 20 m, za każdym zwrotem dotykając linii minimum jedną stopą. Szybkość biegu, regulowana sygnałami z odtwarzacza, z każdą minutą jest coraz większa.
Badani biegną takim tempem, aby w momencie usłyszenia sygnału oznaczającego zmianę kierunku poruszania się znajdować się na końcu 20-metrowego odcinka biegu (wystarczająca jest dokładność do dwóch–trzech kroków, którą można skorygować podczas kolejnego nawrotu).
Zadaniem badanego jest utrzymanie podawanego przez odtwarzacz tempa biegu tak długo, jak jest to możliwe. Badany przerywa próbę, jeżeli nie może już dostosować się do odtwarzanych sygnałów lub czuje się zbyt zmęczony, aby dokończyć kolejny odcinek.
Jeżeli to możliwe, kończąc próbę badany powinien zapamiętać liczbę przebiegniętych 20-metrowych odcinków, każdorazowo podawaną z odtwarzacza (po każdym sygnale zmiany kierunku biegu). Liczba ta powinna być kontrolowana i zapisana przez nauczyciela lub asystujących mu uczniów.
Próbę wykonuje się jeden raz.
WYNIK PRÓBY
Wynikiem testu jest liczba przebiegniętych 20-metrowych odcinków.